Tuesday, May 10, 2011

Penawaran Kursus AutoCAD Level 1 & 2

Kepada sesiapa yang berminat untuk belajar kelas AutoCAD sila rujuk maklumat di bawah :

Pendaftaran :
Dibuka sekarang

Kelas :
Bulan - Bermula pada bulan Jun
Hari (Selama 4 hari) - Sabtu dan Ahad (Hari biasa sebelah malam - mengikut keperluan)
Waktu - 9.00 pagi hingga 1.00 tgh hari (mengikut keperluan)
Tempat - Kangar Perlis

Yuran :
Level 1 - RM 450 (HARGA ASAL RM 550)
Level 2 - RM 450 (HARGA ASAL RM 550)

* Pengambilan hanya untuk 15 orang
* Sijil akan dikeluarkan selepas tamat kursus



LEVEL 1

PENGENALAN ASAS AUTOCAD
-          MEMBUKA, MEMBUAT, MENYIMPAN FILE BARU ATAU SEDIA ADA
-          RUANG INTERFACE AUTOCAD SEPERTI TITLE BAR, TOOLBAR, DRAWING AREA, COMMAND WINDOW, CROSSHAIR DAN DRAWING UNITS

MELUKIS OBJEK
-          PENGGUNAAN COMMAND ASAS BAGI MELUKIS OBJEK 2D SEPERTI LINE, POLYLINE, RECTANGLE, CIRCLE, POLYGON, BUSUR DAN ELIPS
-          PENGGUNAAN SISTEM KOORDINAT SEPERTI KARTESAN, POLAR DAN RELATIF
-          PENGGUNAAN GRID, SNAP, ORTHO, POLAR DAN AUTOTRACK DALAM MELUKIS
-          MEMBUAT TEKS  SEPERTI SINGLE LINE DAN MULTILINE TEXT HACTH DAN BOUNDRY
               
PENGGUNAAN TOOLBAR MODIFY
-          PENGGUNAAN COMMAND TERTENTU BAGI MELUKIS ATAU MENGEDIT SEPERTI ERASE, COPY, MIRROR, ROTATE, SCALE, TRIM, EXTEND, ARRAY, CHAMFER DAN FILLET

PENGGUNAAN TOOLBAR DAN LAYER
-          MEMBUAT TOOLBAR DAN WORKSPACE SENDIRI BAGI MEMUDAHKAN TEKNIK MELUKIS
-          CARA PENGGUNAAN LAYER (LAYER PROPERTIES MANAGER, LAYER FILTER, NEW LAYER)

DIMENSION DAN BLOK
-          MEMBUAT DIMENSION DARI JENIS LINEAR, ALIGNED, RADIUS, DIAMETER, ANGULAR, CONTINUOUS, BASELINE, ARC 
-          MEMBUAT DAN MENGEDIT BLOK
               

LEVEL 2

OBJEK TIGA DIMENSI
-          PENGGUNAAN KOORDINAT 3D SEPERTI MEMUTAR UCS, TITIK ORIGIN UCS, UCS 3 POINTS, MENYIMPAN UCS, ORTHOGRAPHIC UCS
-          PENGGUNAAN VIEWPORT BAGI MELIHAT OBJEK DARI PANDANGAN BERLAINAN
-          MEMBINA MODEL SURFACE (EDGE MESH, TABULATED MESH, RULED MESH, REVOLVED MESH)
-          MEMBINA MODEL OBJEK SOLID (PRISMA, BOLA, KERUCUT, SILINDER, CINCIN, HELIX)
-          PENGGUNAAN PERINTAH EXTRUDE (EXTRUDE DAN EXTRUDE PATH) DAN REVOLVE

MENGEDIT OBJEK 3D
-          PENGGUNAAN ARAHAN SOLID EDITING (EXTRUDE FACES, MOVE FACES, OFFSET FACES, ROTATE FACES, COPY FACES, TAPER FACES), 3D ARRAY (RECTANGULAR DAN POLAR), 3D ROTATE, 3D MIRROR (XY, YZ, ZX)
-          PENGGUNAAN PERINTAH BOOLEAN (UNION, SUBTRACK), PERINTAH SLICE (XY, YZ, ZX)


KAMERA DAN CAHAYA
-          PENGGUNAAN ARAHAN 3D ORBIT (CONTINUOUS ORBIT, ADJUST DISTANCE, ZOOM, PAN, PARALLEL, PERSPECTIVE), DYNAMIC VIEW (CAMERA, TARGET, DISTANCE) BAGI MELIHAT OBJEK PELBAGAI SUDUT
-          KEBOLEHAN MELIHAT HASIL LUKISAN DALAM BENTUK YANG LEBIH MENARIK MELALUI VISUAL STYLE (3D WIREFRAME, 3D HIDDEN, REALISTIC, CONCEPTUAL), PENCAHAYAAN (POINT LIGHT, DISTANT LIGHT, SPOT LIGHT)

MATERIAL DAN RENDERING
-          PENGGUNAAN  MATERIAL YANG SESUAI BAGI SETIAP OBJEK YANG DILUKIS SERTA MEMODIFIKASI MATERIAL SEDIA ADA DAN TEKNIK RENDERING

LAYOUT DAN PENCETAKAN
-          PENGGUNAAN ARAHAN MENCETAK BAGI SETIAP LUKISAN YANG DILUKIS
               

No comments:

Post a Comment

Blogger Clock