Pendaftaran :
Dibuka sekarang
Kelas :
Bulan - Bermula pada bulan Jun
Hari (Selama 4 hari) - Sabtu dan Ahad (Hari biasa sebelah malam - mengikut keperluan)
Waktu - 9.00 pagi hingga 1.00 tgh hari (mengikut keperluan)
Tempat - Kangar Perlis
Yuran :
Level 1 - RM 450 (HARGA ASAL RM 550)
Level 2 - RM 450 (HARGA ASAL RM 550)
* Pengambilan hanya untuk 15 orang
* Sijil akan dikeluarkan selepas tamat kursus
LEVEL 1
PENGENALAN ASAS AUTOCAD
- MEMBUKA, MEMBUAT, MENYIMPAN FILE BARU ATAU SEDIA ADA
- RUANG INTERFACE AUTOCAD SEPERTI TITLE BAR, TOOLBAR, DRAWING AREA, COMMAND WINDOW, CROSSHAIR DAN DRAWING UNITS
MELUKIS OBJEK
- PENGGUNAAN COMMAND ASAS BAGI MELUKIS OBJEK 2D SEPERTI LINE, POLYLINE, RECTANGLE, CIRCLE, POLYGON, BUSUR DAN ELIPS
- PENGGUNAAN SISTEM KOORDINAT SEPERTI KARTESAN, POLAR DAN RELATIF
- PENGGUNAAN GRID, SNAP, ORTHO, POLAR DAN AUTOTRACK DALAM MELUKIS
- MEMBUAT TEKS SEPERTI SINGLE LINE DAN MULTILINE TEXT HACTH DAN BOUNDRY
PENGGUNAAN TOOLBAR MODIFY
- PENGGUNAAN COMMAND TERTENTU BAGI MELUKIS ATAU MENGEDIT SEPERTI ERASE, COPY, MIRROR, ROTATE, SCALE, TRIM, EXTEND, ARRAY, CHAMFER DAN FILLET
PENGGUNAAN TOOLBAR DAN LAYER
- MEMBUAT TOOLBAR DAN WORKSPACE SENDIRI BAGI MEMUDAHKAN TEKNIK MELUKIS
- CARA PENGGUNAAN LAYER (LAYER PROPERTIES MANAGER, LAYER FILTER, NEW LAYER)
DIMENSION DAN BLOK
- MEMBUAT DIMENSION DARI JENIS LINEAR, ALIGNED, RADIUS, DIAMETER, ANGULAR, CONTINUOUS, BASELINE, ARC
- MEMBUAT DAN MENGEDIT BLOK
LEVEL 2
OBJEK TIGA DIMENSI
- PENGGUNAAN KOORDINAT 3D SEPERTI MEMUTAR UCS, TITIK ORIGIN UCS, UCS 3 POINTS, MENYIMPAN UCS, ORTHOGRAPHIC UCS
- PENGGUNAAN VIEWPORT BAGI MELIHAT OBJEK DARI PANDANGAN BERLAINAN
- MEMBINA MODEL SURFACE (EDGE MESH, TABULATED MESH, RULED MESH, REVOLVED MESH)
- MEMBINA MODEL OBJEK SOLID (PRISMA, BOLA, KERUCUT, SILINDER, CINCIN, HELIX)
- PENGGUNAAN PERINTAH EXTRUDE (EXTRUDE DAN EXTRUDE PATH) DAN REVOLVE
MENGEDIT OBJEK 3D
- PENGGUNAAN ARAHAN SOLID EDITING (EXTRUDE FACES, MOVE FACES, OFFSET FACES, ROTATE FACES, COPY FACES, TAPER FACES), 3D ARRAY (RECTANGULAR DAN POLAR), 3D ROTATE, 3D MIRROR (XY, YZ, ZX)
- PENGGUNAAN PERINTAH BOOLEAN (UNION, SUBTRACK), PERINTAH SLICE (XY, YZ, ZX)
KAMERA DAN CAHAYA
- PENGGUNAAN ARAHAN 3D ORBIT (CONTINUOUS ORBIT, ADJUST DISTANCE, ZOOM, PAN, PARALLEL, PERSPECTIVE), DYNAMIC VIEW (CAMERA, TARGET, DISTANCE) BAGI MELIHAT OBJEK PELBAGAI SUDUT
- KEBOLEHAN MELIHAT HASIL LUKISAN DALAM BENTUK YANG LEBIH MENARIK MELALUI VISUAL STYLE (3D WIREFRAME, 3D HIDDEN, REALISTIC, CONCEPTUAL), PENCAHAYAAN (POINT LIGHT, DISTANT LIGHT, SPOT LIGHT)
MATERIAL DAN RENDERING
- PENGGUNAAN MATERIAL YANG SESUAI BAGI SETIAP OBJEK YANG DILUKIS SERTA MEMODIFIKASI MATERIAL SEDIA ADA DAN TEKNIK RENDERING
LAYOUT DAN PENCETAKAN
- PENGGUNAAN ARAHAN MENCETAK BAGI SETIAP LUKISAN YANG DILUKIS
No comments:
Post a Comment